השפעת מעבר דירה על ילדים

השפעת מעבר דירה על ילדים ואיך אנו ההורים יכולים לתווך להם את המעבר כך שיהיה מעבר שמאפשר צמיחה, התפתחות ויכולת להסתגל בצורה המוצלחת ביותר.

לפרטים וייעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום וללא התחייבות התקשרו 054-974-1480 או שלחו הודעה באמצעות טופס צור קשר (בתחתית האתר) ואחזור אליכם בהקדם.

דקלה גורדאנה – הדרכת הורים פרטנית לקראת מעבר דירה במטרה לקבל כלים פרקטיים להתמודדות עם המעבר וצמצום קשיי הסתגלות של הילדים.

מעבר דירה עם ילדים שכולל מעבר בית ספר וסביבה חדשה הינו תהליך אשר משפחה ממוצעת עוברת בין פעם לפעמיים בחיים.

מעבר דירה הוא אתגר בחיי המשפחה גם אם כל בני המשפחה מצפים לו וגם אם המשפחה עוברת לתנאים טובים ונוחים יותר ולכן מעבר מחייב הסתגלות והתארגנות מחודשת הן של הילדים והן של ההורים.

המעבר יכול להיות מלווה בהרבה חששות, חרדות וקשיים שמובילים לנסיגה בלימודים, קשיים בהסתגלות חברתית ולעיתים טראומות לחיים.

מעבר יכול להיות גם מנוף ליצירת הזדמנויות חברתיות, מקצועיות, לימודיות וסביבתיות שחשוב לדעת לזהות ולנצל. בליווי נכון ניתן להכווין את הילדים למסלול בטוח ולא מאיים של צמיחה והזדמנויות עם חוויות של ביטחון והזדמנות לכל אתגר עתידי של מעבר בחיים.

אני דקלה גורדאנה – אמא ל – 4 ילדים (בוגרים) שעברו דירה כמה פעמים בחייהם כולל רילוקיישן של שנתיים בניו דלהי – הודו.

אני מזמינה אתכם להדרכת הורים אדלר בנושא איך לעבור עם הילדים דירה בהצלחה ולקבל את הכלים הנדרשים על מנת לעזור לילדים להסתגל ולהשתלב בסביבתם החדשה כך שהמעבר יהיה קל ומהנה עבור כולם.

השפעת מעבר דירה על ילדים

ההחלטה על המעבר והשלכותיה על הילדים

ההחלטה על המעבר היא שלנו ההורים ולכן ההורים בציפייה גדולה לקראת המעבר מכיוון שהשינוי נתפס בעיניהם כשינוי לטובה מכיוון שיאפשר מעבר לבית באזור שבו מסגרת לימודית מוצלחת יותר, מעבר מדירה בקומות לבית עם חצר, מעבר דירה לעיר אחרת או מעבר לבית חדש ומרווח יותר.

לעומת זאת הילדים שלא היו שותפים להחלטתם של ההורים אינם רואים את התועלת/התמורה שבמעבר דירה ואם ההחלטה היתה תלויה בהם הם היו נשארים באותו בית שאותו הם מאוד אוהבים ורגילים אליו, בסביבה מוכרת, מסגרת ידועה ולא נאלצים לעצור את שגרת החיים ולמצוא את דרכם האישית והמיוחדת להסתגל למקום, סביבה ובעיקר לחברים חדשים.

קיימת חשיבות רבה לאופן התיווך וההתנהלות של ההורים מול הילדים בכל היבט שקשור למעבר כמו כן לתגובת ההורים למעבר מכיוון שאנו מהווים מודל עבורם ולכן חשוב המסר שאנו בוחרים להעביר להם בהתאם לגיל ולרמה של הילד.

חשוב לתאר לילדים תמונה מאוזנת שבה נפרט את הרווחים הצפויים לנו כמשפחה (מקום שבו החינוך מותאם יותר לערכים של המשפחה, בית מרווח יותר, קרבה למשפחה המורחבת וכו') לצד הקשיים הצפויים בעקבות המעבר (יעבור מעט זמן עד שתתרגל לגננת החדשה, עד שתכיר חברים חדשים) ולהציע דרכים להתמודדות עם האתגרים שיופיעו במקום החדש.

אני מאמינה כי באמצעות הדרכת הורים פרטנית ניתן להפוך את ההתמודדות והאתגרים המלווים את המעבר לתהליך קל ומהנה יותר הן להורים והן לילדים.

תהליך הדרכה מותאם לתא המשפחתי שלכם אשר מאפשר הסתגלות, גיבוש שגרה יומיומית מהירה יותר, התפתחות וצמיחה במקום ובסביבה החדשים.

כיצד מגיבים ילדים בגילאים שונים למעבר?

בני אדם בכל גיל נקשרים במידה כזו או אחרת לבית שלהם, לסביבה החיצונית שמקיפה את הבית, לנוף שנשקף מהחלון, לעיצוב הפנימי של הבית וכמובן לשכנים ולחברים המתגוררים בסמוך.

כל מעבר דירה כרוך בניתוק של הקשרים הללו ויצירת חיבור של קשרים חדשים בסביבה החדשה.

עבור ילדים צעירים מאוד בשנים המעבר קל יותר מכיוון שהם עדיין לא התקשרו לסביבה ולאנשים והקשר המשמעותי העיקרי הוא עם בני המשפחה.

השינוי עבורם הוא בעיקר בשגרת החיים החדשה אליה עליהם להסתגל ולכן המעבר קל יותר עבורם.

לעומת זאת, ילדי גן ובית ספר יסודי יחוו את המעבר והפרידה מן החברים והסביבה המוכרת בצורה קשה יותר ומאתגרת יותר.

תהליך מעבר דירה דורש מההורים אנרגיה רבה, ההורים עסוקים ברשימת משימות חשובה מאוד שמטרידה ומעסיקה אותם לקראת המעבר אך חשובה לא פחות תשומת הלב שאנו מקדישים לילדים בהיבט החברתי והרגשי.

הכנה נכונה ומותאמת של הילדים והמשפחה לפני השינוי תסייע לעבור בהצלחה ובהנאה רבה את המעבר.

כל שינוי בחייהם של הילדים טומן בחובו קושי אך אני מאמינה שעם ליווי של תהליך הדרכת הורים אשר מותאם למשפחה שלכם יש בכל שינוי גם הבטחה ותקווה שהוא יוביל לצמיחה והתפתחות של הילדים ואף יצייד אותם בכלים משמעותיים למעברים עתידיים נוספים (מעבר מגן לבית ספר יסודי, מחטיבה לתיכון, גיוס לצבא וכדומה).

אם גם אתם עוברים דירה בחודשים הקרובים ומעוניינים לקבל כלים פרקטיים למעבר מוצלח ומהנה, אשמח לפגוש אתכם וללוות אתכם בתהליך!

דקלה גורדאנה – הדרכת הורים פרטנית לקראת מעבר דירה במטרה לקבל כלים פרקטיים להתמודדות עם המעבר וצמצום קשיי הסתגלות של הילדים.
לפרטים וייעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום וללא התחייבות התקשרו 054-974-1480 או שלחו הודעה באמצעות טופס צור קשר (בתחתית האתר) ואחזור אליכם בהקדם.

השפעת מעבר דירה על ילדים

המלצות לספרי ילדים העוסקים במעבר דירה

פלוקי וליצ'י עוברות דירה/אביעד ורדי

סיפור על התהליך שעוברות הכלבות כשהמשפחה עוברת דירה. מטרתו של הספר להעמיק בתכונות אופי אנושיות דרך עיניהן של הכלבות, במעברים, בשינויים ובהסתגלות בחיים. הסיפור של פלוקי וליצ'י הוא סיפור על היכולת להסתגל למציאות ולמצבים חדשים בחיינו.

הן מבטאות את החששות שלהן בשפתן – הבהבית, שפה המבטאת רגשות, תחושות ורגע למחשבה בתהליך העברת הדירה.

הספר דן בנושא החשוב בחיינו: כיצד אנחנו מתפקדים בעת מעבר ממקום למקום? היכן אנחנו ממקמים את עצמנו בכל שלב של המעברים בחיינו? ואיך אנו חווים את תהליך השינוי שהוא חלק חשוב בחיינו?

הילדים מוזמנים לדון בנושא בקריאה ובמענה על שאלות אישיות בסוף הספר.

זהו סיפור נפלא המסופר באופן קליל, משעשע, סוחף ומעורר מחשבה שמקנה ערך מוסף עבור ילדים אשר חווים מעברים במהלך חייהם והתבגרותם.

הכריש/שרון שמיר

סיפור על כרישון קטן בשונית כחלחלה המבקש להתמודד עם שינויים רבים כשאימו לוקחת אותו למקום חדש.

סיפור נפלא ונוגע ללב הכתוב בחריזה נהדרת, בשפה רהוטה ובמקצב קולח, עוסק בהסתגלות למצב חדש, חיזוק תחושת המסוגלות ובעידוד העצמאות.

שרון שמיר, פזמונאית וסופרת ילדים, מנהלת אתר הבלוג ששמו "מילים של שרון" ומעבירה סדנאות כתיבה.

שממית עוברת למקום רחוק/חגית צוקר

שממית קטנה עוברת עם הוריה לגור במקום חדש ומרוחק. השממית מתרגשת לקראת המעבר, היא שמחה ומצפה לו אבל כמו בכל מעבר גדול עולים גם קשיים.

היא נאלצת לקבל החלטות לא פשוטות, להיפרד מדמויות אהובות ומסביבה מוכרת.

ההורים מתווכים ומרככים עבורה את המעבר באמפטיה, מכילים את האי ודאות שהיא חשה ונותנים מקום לרגשותיה.

זהו סיפור רגיש המבטא מה שילדים רבים חשים לפני מעבר גדול ומאפשר תחושה של הזדהות ומובנות ובכך יכול לסייע להפחית את החשש והחרדה מהלא נודע הכרוכים בשינוי.

חגית צוקר היא פסיכולוגית חינוכית מומחית. הספר נכתב מתוך עיסוק אישי ומקצועי בחווית הרילוקיישן במהלך מעבר שעשתה עם משפחתה לאנגליה.

 

השפעת מעבר דירה על ילדים
Scroll to Top
גלילה למעלה