חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים כבסיס להערכה עצמית גבוהה

דקלה גורדאנה – הדרכת הורים לעידוד העמקה וחיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים

איך להימנע מיצירת חוסר ביטחון עצמי אצל ילדים העלול להוביל להערכה עצמית נמוכה

אני דקלה גורדאנה – אמא לארבעה ילדים ומדריכה מוסמכת בתחום ההורות מטעם מכון אדלר, בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות.

אני מזמינה אתכם להדרכת הורים לעידוד וחיזוק הביטחון העצמי של ילדכם, לבחור יחד בדרכים תגובות וצעדים יומיומיים לחיזוק הביטחון העצמי ומניעת חוסר ביטחון אצל ילדכם כבר בגילאי טרום הגן ובית הספר כבסיס לבניית הערכה עצמית גבוהה.

לפרטים וייעוץ טלפוני ראשוני ללא התחייבות פנו אלי בטלפון – 054-974-1480 או שלחו הודעה באמצעות טופס צור קשר (בתחתית האתר), אחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים וטיפוח תחושת מסוגלות, יכול לשמש כמנוף להתגבשות והתפתחות הערכה עצמית גבוהה.

הערכה עצמית גבוהה שתלווה ותוביל את ילדכם בבטחה דרך שלבי הילדות ותהליכי ההתבגרות גם בחייו הבוגרים.

לעיתים נדרשת תשומת לב והתגייסות הורית משמעותית על מנת להימנע מהשפעה לא מודעת על התפתחות ביטחון עצמי נמוך ו/או הערכה עצמית נמוכה.

חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים כבסיס להערכה עצמית גבוהה

לפרטים וייעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום וללא התחייבות פנו אלי בטלפון – 054-974-1480 או שלחו הודעה באמצעות טופס צור קשר (בתחתית האתר), אחזור אליכם בהקדם האפשרי.

מה זה ביטחון עצמי וכיצד רוכשים ביטחון עצמי והערכה עצמית

תחומי מחקר ואסכולות שונות מתייחסות באופן שונה לשאלה מה זה ביטחון עצמי ומנסות לתת מענה לשאלה כיצד רוכשים ביטחון עצמי וחשיבותו להערכה העצמית.

אולם יש הסכמה על כך כי ביטחון עצמי כמו חוסר ביטחון, מתפתח ונרכש בתהליכי התמודדות של הילד עם סביבתו החברתית כבר מגיל הינקות כאשר התא המשפחתי הראשוני (אמא, אבא, אחים) הוא הסביבה החברתית.

כמו כן ביטחון עצמי והערכה עצמית גבוהה הם תוצרים נצברים של חווית מסוגלות והצלחה במפגש עם אתגרים, מטלות ועשייה יומיומית בכל גיל.

יש לאפשר לכל ילד החל מגיל הינקות הזדמנות להתמודדות עם אתגרים (מתאימים ליכולותיו, למידע נוסף ראו מודל הרמזור האדלריאני) על מנת שיחווה הצלחה והערכה מסביבתו החברתית.

יחד עם זאת חווית ההתמודדות של הילד אמורה להיות מלווה בתחושת קבלה ואהבה ללא תנאי ללא קשר להצלחתו ו/או כשלונו בתהליך ההתמודדות.

מרבית הגישות בפסיכולוגיה וסוציולוגיה רואות בקיומו של חוסר ביטחון עצמי ו/או ביטחון עצמי תקין, כבעל השפעה ישירה על תהליך היווצרות הערכה עצמית נמוכה ו/או הערכה עצמית גבוהה (בהתאמה) אצל הילד.

על פי הגישה האדלריאנית איכות האינטראקציות הבין אישיות של הילד בחוג המשפחתי הם המרחב (זמן ומקום) בו ניתנת לילד כבר בגיל הרך ההזדמנות לפתח ביטחון עצמי גבוה שיוביל להערכה עצמית גבוהה.

באותה המידה אינטראקציות בין אישיות ופעילות יומיומית בסביבת הבית והמשפחה יכולה גם ללא מודעות כלל לגרור תשתית לביטחון עצמי נמוך והערכה עצמית נמוכה.

מה זה ביטחון עצמי וכיצד לאפשר לילד בניית ביטחון עצמי והערכה עצמית כבר מגיל ינקות.

לפי הגישה האדלריאנית צבירת התנסויות חברתיות והתמודדות עם אתגרים וכן תגובות חיוביות מהסביבה לתהליכים אלה, תרומות לחיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים שיוביל להערכה עצמית גבוהה.

תהליכי בניית הביטחון העצמי הם חלק בלתי נפרד מבניית תחושת השייכות.
אצל חלק מההורים בעיקר אלו שחוו ביטחון, שייכות והערכה בילדותם, התהליכים מתרחשים באופן ספונטני באופן אינטגרלי עם תהליכי חיברות אחרים.

לחלק מההורים מומלץ להיעזר בהדרכת הורים על מנת לספק לילדיהם את ההזדמנויות המשמעותיות כל כך להתפתחות הביטחון העצמי וההערכה העצמית.

ראוי לזכור כי תחושת השייכות, הייחודיות והערך העצמי מתגבשות כבר בשלבים מוקדמים בהם רוכש כל תינוק אט אט שליטה על גופו אבריו ומתחיל לפעול בסביבתו המיידית.

תגובות הסביבה ההורית הן לעיתים המפתח המשמעותי להתפתחות היכולות הקוגניטיביות, הרגשיות, מנטליות ואף היכולות המוטוריות של הילד הרך.

דוגמאות לתגובות הוריות המעודדות, תורמות לחיזוק ביטחון עצמי והערכה עצמית גבוהה

דוגמאות לאינטראקציות חברתיות והתמודדויות ותגובות הוריות רצויות בגילאים שונים, בתהליך הדרכת הורים אנו בונים אט אט מערך של תהליכים ותגובות שיעודדו את ילדכם ויסייעו לו בחיזוק הביטחון העצמי.

  • ילד רך בשנים (שבקושי ניצב על רגליו) צופה בהורה מנקה את הבית ומנסה לקחת חלק כאשר הוא אוחז מגב.
    התגובה הרצויה היא עידוד והדגשת תרומתו ועזרתו של הילד כולל הכרת תודה מילולית לילד ואפילו הזכרת תרומתו בנוכחות ההורה האחר או האחים.
    זאת גם אם בפועל השתתפות הילד מעכבת ואפילו קצת מפריעה לאמא ו/או אבא בשטיפת הרצפה והתגובה "הטבעית" לעיתים היא לשלוח אותו לחדרו לשחק במשהו או להושיבו מול הטלוויזיה.
  • הילד בגיל גן מנסה לסדר את ארון הבגדים שלו ו/או לחלופין גורם בלגן בנסיונותיו לבחור לעצמו בגדים לטעמו.
    התגובה שתתרום לחיזוק ביטחון אצל ילדים היא עידוד הילד לסדר את ארון הבגדים גם אם תידרש עזרת האם להשלמת המשימה.
    גם בחירת בגדים באופן עצמאי ראויה ובלבד שלאחר הבלגן שנגרם בתהליך הבחירה הילד מתגייס לסידור הארון מחדש.

ניתן להבחין כי למעשה כל התרחשות במרחב המשפחתי הראשוני של הילדים (ולאחר מכן גם בגן ו/או במגרשי המשחקים) מאפשרת להורה להגיב באופן מעודד, מאפשר, מכיל, מקבל ואוהב ובכך תורם לחיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים.

לחלופין חוסר תשומת לב לתגובת ההורים, גילויי חוסר סבלנות, ביטויים של אהבה מותנית, ומניעת הזדמנויות להתמודדות עם אתגרים עלולים לערער ולהוביל לביטחון עצמי נמוך והערכה עצמית נמוכה.

תגובות הוריות נוספות כדי לחזק את הביטחון העצמי אצל ילדים?

  • התלבשת לבד – כל הכבוד שסגרת לבד את הכפתורים.
  • צחצחת שיניים – כל הכבוד שאתה שומר על השיניים שלך.
  • ראיתי שהיה לך ויכוח על תור למגלשה והצלחת לוותר ולחכות בסבלנות לתור שלך.
  • ממש גדלת – אתה כבר מגיע למדף העליון
  • כמה גבהת – זוכר שפעם לא יכולת להגיע לכיור?
  • איך אתה יודע את זה?
  • איך אתה מצליח לעשות את זה במחשב או בטלפון?
  • איזה כיף שאפשר לדבר איתך בפתיחות על מושגים שפעם לא היה אפשר.
  • איזה כיף שאפשר להתייעץ איתך…

לפרטים וייעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום וללא התחייבות פנו אלי בטלפון – 054-974-1480 או שלחו הודעה באמצעות טופס צור קשר (בתחתית האתר), אחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חיזוק ביטחון עצמי אצל ילדים כבסיס להערכה עצמית גבוהה
Scroll to Top
גלילה למעלה