הדרכת הורים גיל שנתיים

ליווי פרטני להורים בהתמודדות עם משבר גיל שנתיים The Terrible Two

איך ניתן להכיל את מרד גיל שנתיים ולצלוח יחד עם הילד את משבר גיל שנתיים המאתגר לילד ולהורים כאחת

הדרכת הורים לילד בגיל שנתיים תאפשר לכם ההורים, להתמודד בהצלחה עם המשבר, ואף תסלול לעיתים את סגנון ההתמודדות של הילד והמשפחה כולה עם רגעי משבר עתידיים טבעיים, צפויים ובלתי נמנעים, שילוו את שלבי ההתפתחות הבאים של הילד.

משבר גיל שנתיים הנורא הוא משבר צפוי ומבורך ועל משמעות תרומתו וחיוניותו להתפתחותו התקינה של כל ילד נכתבו מחקרים ומאמרים אין סוף.

אני מאמינה כי באמצעות הדרכת הורים פרטנית המתמקדת בגיל שנתיים ניתן להפוך את חווית ההתמודדות והאתגר המלווה את "המשבר" לתהליך ברור וקל יותר לילד ולהורים כאחת.

שמי דקלה גורדאנה, מדריכת הורים בשיטת אדלר, אני מזמינה אתכם לייעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום וללא התחייבות.
התקשרו 054-974-1480 או שלחו הודעה באמצעות טופס צור קשר באתר, אחזור אליכם בהקדם האפשרי.

איפה ההורים ואיפה הילד ברגעי משבר גיל שנתיים

בגיל שנתיים ולעיתים אף לפני (יש החווים את גיל שנתיים הנורא בגיל שנה וחצי), מתחיל הילד לחוות במקביל להתפתחות שפתית צפויה את משמעות השליטה המוטורית שלו בסביבתו.

הילד מתחיל בתהליך ההתנתקות והתחמקות ממטרית האוטונומיה ההורית, הוא מפגין בהדרגתיות ולעיתים במפתיע צורך בלתי נכבש (ומבורך) לפעול עצמאית ולשלוט בעולם שסביבו.

ילד בן שנתיים יכול להיכנס לתהליך התמודדות עם חווית משבר גיל שנתיים לעיתים בטרם גמילה, בעודו ממשיך לינוק, אך במקביל אץ קדימה בהתפתחותו המוטורית, וכבר רוכב על אופניים וצועק על הורה שמנסה לעזור לו: "לבד לבד…"

לפתע מגלים שיש כנפיים ומנסים לפרוס אותן – מרד גיל שנתיים

הילד שואף להיפרד מהוריו ומנסה בהתמדה כחלק בלתי נפרד וצפוי במרד גיל שנתיים לא רק להחליט על עצמו.
הוא שואף ופועל לבדוק ולקבוע את גבולותיו שלו, מה מותר ואסור, אך גם מנסה להחליט ולקבוע על סביבתו החברתית ההורית והאחרת.

החשוב מכל הוא לזכור כי ילד המצוי בעיצומו של משבר גיל שנתיים צפוי לרצות לעשות הכל לבד ולעיתים מנקודת ראותו של הילד זאת שאלה קיומית.

הילד רוכש את השפה אך הוא בעל יכולת ביטוי מילולית מוגבלת ולכן יכול להתקשות ואף להימנע מלנסות התמודדות מילולית על מנת להשיג את מבוקשו.

אך מה איתנו ההורים בהתמודדות עם גיל שנתיים?

במציאות… רגעי התמודדות עם מרד גיל שנתיים הנורא, פוגשים לעיתים גם את ההורים המודעים ביותר, עם תחושות תסכול וחוסר אונים.

אנו ההורים מוצאים עצמנו לעיתים ללא כלי הורות אשר יסייעו לנו לתת לילד הזדמנות לחוות ולהיבנות ממשבר גיל שנתיים המשמעותי כל כך להמשך דרכו.

ביטויים התנהגותיים מוכרים וצפויים המלווים את מרד גיל שנתיים הנורא אשר איתם הדרכת הורים גיל שנתיים אמורה לסייע לכם בהתמודדות

כאשר מדובר בילד ראשון מרד גיל שנתיים הנורא יכול "ליפול" עליכם ההורים בהפתעה.
אך גם הורים לילד שני, שלישי, רביעי וכו' שכבר חוו את מרד גיל שנתיים עשויים להיות מופתעים, פעורי פה ואפילו חסרי אונים.

כל ילד ודרכו המיוחדת לחוות את ההתמודדות עם גיל שנתיים.

בהדרגה או בפתאומיות התינוק הנעים והמתפנק שלכם שתמיד ביקש על הידיים מתחיל למרוד ולגלות "יכולות" פחות נעימות ולעיתים אף קשות להתמודדות ההורית.

הדרכת הורים גיל שנתיים

הביטויים ההתנהגותיים המלווים את מרד גיל שנתיים הנורא הם:

  • עקשנות – לעיתים בלתי מוסברת וחסרת פשרות.
  • כעס ותסכול – גם ללא סיבה נראית לעין ההורה הנבוך.
  • צעקות ובכי – גם אם הוא מילולי לעיתים בלתי מובן בעליל להורה אשר מנסה להבין.
  • דעתנות ואפילו ווכחנות – במגבלות ההתפתחות השפתית כמובן.
  • שתלטנות – ניסיון תמידי להפעיל את סביבתו בהתאם לרצונו וצרכיו העכשוויים והלא תמיד מוסברים ומובנים.
  • התקפי זעם – כביטוי לתסכול מתחושת חוסר שליטה.

התנהגויות אלה לא תמיד יופיעו בסדר ובעוצמה זהה אצל כל ילד אך הם פעמים רבות יהיו מלוות בשימוש תדיר במילים: אני לבד, אני כן יכול, לא, לא רוצה, די, אל תיגע לי, תן לי, רק אני וכו…

בהתאם להתפתחותו המילולית יגוון הילד את הביטוי המילולי אך כמעט תמיד אירוע משברי של גיל שנתיים הנורא מלווה בבכי וצעקות ותהליך מופגן של שבירת כלים ממנו לעיתים ההורים כה חוששים.

איך להתמודד ומה לעשות מול שבירת כלים של מרד גיל שנתיים

לפניכם מספר נקודות משמעותיות שיכולות לאפשר לילד לחוות את מרד גיל שנתיים עם שבירת הכלים שלו, אך מבלי לשבור את הכלים שלכם ההורים.

  1. תזכורת לנו ההורים

    נזכיר לעצמנו ההורים כי זהו תהליך מצופה מכל ילד והוא חשוב ומשמעותי להתפתחותו של הילד ותפקידנו לאפשר למרד להתקיים בגבולות כמובן.

  2. גילוי אמפתיה

    עלינו למצוא את הדרך לגלות הזדהות ואמפתיה עם הקושי שהילד חווה בתהליך ההתמודדות עם גיל שנתיים המאתגר.

  3. לגיטימציה לביטויי תסכול וכעס

    לאפשר לילד לבטא את תסכולו וכעסו באמצעים בהם הוא בוחר ובלבד שאלה אינם עוברים את הגבולות המקובלים בבית.

  4. לא להיסחף אל מערבולת הכעס

    עלינו ההורים להיזהר מלהיסחף לשרשרת תגובות שעלולות ליצור מערבולת כעס שאנו חלק ממנה.

  5. לנסות להפגין הבנה וקבלה מילולית

    הילד מתקשה בשלב זה לדייק בתקשורת המילולית והיא לעיתים מבולבלת. על ההורה לנסות ולבטא מילולית קבלה והבנה להתנהגות הילד.

    ובמידת הצורך לתת לילד את הזמן הנדרש לנסות ולהסביר עצמו פעם נוספת גם כאשר הוא חוזר ומבטא את אכזבתו ומחאתיו הכועסות והקולניות על כך שלא הבנו אותו בכלל.

  6. התמודדות עם פריצת הגבולות

    עלינו ההורים להציב לילד גבולות ולא לאפשר לו פריצת גבולות אלו, שמטרתם למנוע סכנה לביטחון האישי של הילד או הסובבים אותו, בנוסף לכך, הגדרת הגבולות מראש ימנעו מצב בו אנו ההורים מגיעים לכדי שבירת הכלים ואיבוד שליטה.

    ויחד עם זאת, לאפשר לילד לחוות ולהביע בדרכו את התסכול בכל המרחב שאינו חורג מגבולות אלה.

אם גם אתם כמו הורים רבים חווים קשיים בהתמודדות עם גיל שנתיים, הדרכת הורים אדלר יכולה לסייע לכם ההורים להגדיר ואף לשמור על הגבולות שימנעו מכם תחושות חוסר אונים או אובדן שליטה אל מול מרד גיל שנתיים.

בהערת אגב נזכיר כי התמודדות מוצלחת עם מרד גיל שנתיים יכולה לספק לכם ההורים כלים משמעותיים להתמודדות עם מרד הנעורים שכיום לעיתים מופיע כבר בגיל 8.

אני דקלה גורדאנה, אמא לארבעה ילדים בוגרים, בעלת הכשרה והסמכה להדרכת הורים אדלר.

אני מזמינה אתכם לייעוץ טלפוני ראשוני ללא תשלום וללא התחייבות להתמודדות עם משבר גיל שנתיים והלאה.

התקשרו 054-974-1480 או שלחו הודעה באמצעות טופס צור קשר באתר, אחזור אליכם בהקדם האפשרי.

הדרכת הורים גיל שנתיים
Scroll to Top
גלילה למעלה